Logo & subjek kajian (subject matter) adalah sesuatu
yang berkait rapat yang mana subjek akan memberikan identity serta rasional
kepada pembentukan asas logo.
Logo direka melalui perkembangan idea daripada sesuatu
subjek kajian, oleh itu dalam memperkembangkan kepelbagaian kemungkinan bentuk
logo bermula daripada beberapa kaedah iaitu pemahaman rupa (form), bentuk
(shape) dan garisan (line). Dibawah ini merupakan contoh menembangkan idea
untuk membentuk logo daripada satu subjek kajian (siput).
Jika asas pembentukan perkembangan logo diaplikasi, semua bentuk yang dikembangkan berpeluang untuk dijadikan logo akhir bergantung kepada kesesuaian / penerimaan pelanggan |
- Idea
daripada garisan subjek, seterusnya bentuk subjek dan yang akhir dibentuk
dengan tambahan bentuk segiempat iaitu salah satu bentuk asas (basic
shape)
- Idea
daripada garisan subjek termasuk garisan tekstur, seterusnya bentuk
subjek, seterusnya gabungan antara garisan dan bentuk tekstur dan yang
akhir dibentuk dengan tambahan bentuk segiempat iaitu salah satu bentuk
asas (basic shape) dan diperkembangkan lagi dengan penggayaan bentuk
segiempat itu sendiri (seolah-olah sapuan berus cat)
- Idea
daripada garisan subjek tetapi dengan garisan yang lebih natural, unsur
garisan dan bentuk tekstur, gabungan olahan unsur garisan dan bentuk
dengan bentuk asas subjek. Selepas itu barulah boleh difikirkan penggunaan
& susun atur tipografi. Malah, idea akhir ini boleh diperkembangkan
lagi dengan bermain dengan penggayaan garisan yang lebih cantik &
bersesuaian dengan konsep yang iangin diketengahkan. (Cth diatas :
Penggunaan 2 warna berlainan dengan garisan yang nampak seolah-olah alunan
air)
Ini merupakan beberapa contoh perkembangan idea, yang
penting adalah pemahaman pereka terhadap subjek kajian dan bermain dengan
sebanyak kemungkinan perkembangan idea. Cuba bayangkan perkembangan idea diatas
hanya mengambil kira 1 sudut subjek kajian, bagaimana jika ia dilihat daripada
pelbagai sudut yang berlainan? Kita akan dapati idea ini dapat diperkembangkan
dengan lebih banyak lagi…begitu juga dengan gabungan kepelbagaian bentukan asas
(basic shape)
Asas perkembangan pembentukan sesuatu logo
adalah 1. Garisan subjek, 2. Bentuk & rupa subjek, 3. Gabungan garisan
dan bentuk subjek, 4. Gabungan subjek dengan bentuk asas (basic shape seperti tiga segi, segi empat, bulat etc)
No comments:
Post a Comment