Thursday 27 December 2012

Nota 8 : Membentuk Perkembangan Logo Dari Subjek Kajian


Logo & subjek kajian (subject matter) adalah sesuatu yang berkait rapat yang mana subjek akan memberikan identity serta rasional kepada pembentukan asas logo.

Logo direka melalui perkembangan idea daripada sesuatu subjek kajian, oleh itu dalam memperkembangkan kepelbagaian kemungkinan bentuk logo bermula daripada beberapa kaedah iaitu pemahaman rupa (form), bentuk (shape) dan garisan (line). Dibawah ini merupakan contoh menembangkan idea untuk membentuk logo daripada satu subjek kajian (siput).


Jika asas pembentukan perkembangan logo diaplikasi, semua bentuk yang dikembangkan berpeluang untuk dijadikan logo akhir bergantung kepada kesesuaian / penerimaan pelanggan


  1. Idea daripada garisan subjek, seterusnya bentuk subjek dan yang akhir dibentuk dengan tambahan bentuk segiempat iaitu salah satu bentuk asas (basic shape)
  2. Idea daripada garisan subjek termasuk garisan tekstur, seterusnya bentuk subjek, seterusnya gabungan antara garisan dan bentuk tekstur dan yang akhir dibentuk dengan tambahan bentuk segiempat iaitu salah satu bentuk asas (basic shape) dan diperkembangkan lagi dengan penggayaan bentuk segiempat itu sendiri (seolah-olah sapuan berus cat)
  3. Idea daripada garisan subjek tetapi dengan garisan yang lebih natural, unsur garisan dan bentuk tekstur, gabungan olahan unsur garisan dan bentuk dengan bentuk asas subjek. Selepas itu barulah boleh difikirkan penggunaan & susun atur tipografi. Malah, idea akhir ini boleh diperkembangkan lagi dengan bermain dengan penggayaan garisan yang lebih cantik & bersesuaian dengan konsep yang iangin diketengahkan. (Cth diatas : Penggunaan 2 warna berlainan dengan garisan yang nampak seolah-olah alunan air)


Ini merupakan beberapa contoh perkembangan idea, yang penting adalah pemahaman pereka terhadap subjek kajian dan bermain dengan sebanyak kemungkinan perkembangan idea. Cuba bayangkan perkembangan idea diatas hanya mengambil kira 1 sudut subjek kajian, bagaimana jika ia dilihat daripada pelbagai sudut yang berlainan? Kita akan dapati idea ini dapat diperkembangkan dengan lebih banyak lagi…begitu juga dengan gabungan kepelbagaian bentukan asas (basic shape)

Asas perkembangan pembentukan sesuatu logo adalah 1. Garisan subjek, 2. Bentuk & rupa subjek, 3. Gabungan garisan dan bentuk subjek, 4. Gabungan subjek dengan bentuk asas (basic shape seperti tiga segi, segi empat, bulat etc)


No comments:

Post a Comment