Thursday 27 December 2012

Corat-coret 8 : Hasil pertandingan logo yg WT*

Jika ada antara kita yang pernah memasuki pertandingan logo, keputusan perjurian adakalanya membuatkan pesertanya keliru. Apakah kriteria yang dipilih? Antara yang terbaru adalah pertandingan logo inovasi anjuran satu organisasi kerajaan yang mana pemenang bagi pertandingan logo ini seperti ada yang tidak kena yang mana jika dilihat secara keseluruhan, ada logo yang lebih baik untuk diangkat menjadi logo terbaik mahupun tempat kedua dan seterusnya. 

Yang menjadi persoalan bukanlah rekaan logo peserta kerana latar belakang setiap pereka logo tidak diketahui (umur, latar pekerjaan, demografik etc), oleh itu hasil rekaan logo adalah berdasarkan pemerhatian serta pemahaman mereka terhadap pertandingan logo ini. Oleh itu, yang menjadi persoalan adalah perjurian....yang mana siapa mereka? dan apakah latar mereka? Inilah akan berlaku jika pemilihan logo seperti membaca karangan yang mana logo direka dengan visual setiap satu rasional, bukan representatif sesuatu perkara. Logo sepatutnya seperti tajuk karangan yang mana ia menceritakan keseluruhan cerita, bukan pengisian karangan yang dijadikan tajuk.


Tiga logo besar pada bahagian atas merupakan pemenang logo tempat pertaman hingga ketiga manakala yang dibawahnya antara rekaan logo yang dihantar oleh peserta pertandingan

Kita boleh menilai sendiri apakah yang dimaksudkan dengan logo. Jika terlalu banyak elemen yang diketengahkan beserta dengan typografi yang merata, sudah tidak boleh diangap seperti logo, tetapi seperti susun atur grafik semata seperti yang terjadi pada logo hari kebangsaan yang ke 55.

No comments:

Post a Comment