Logo yang direka pada sekitar tahun 2005 ini adalah untuk
sebuah kedai roti / bakery. Syarikat
yang dibangunkan pada 2003 sebelum ini tidak mempunyai logo dan hanya
menggunakan nama syarikat pada kesemua bahan promosi mahupun identiti
korporatnya. Apabila mendapat tugasan ini, perkara pertama yang difikirkan
adalah konsep rekaan logo yang mana ia harus bersesuaian dengan nama syarikat
ini dan harus memberikan gambaran perkhidmatan yang
disediakan. Pada mulanya, logo direka dengan konsep yang kontemporari dan ceria tetapi apabila mula berkembang dan dipersetujui pelanggan, ia masih mengekalkan konsep yang sama tetapi dengan tone yang lebih elegen.
Perkembangan dan perubahan konsep logo dari awal hingga ke logo akhir |
Berdasarkan latar belakang syarikat, syarikat ini mendapat
nama bersempena dengan nama pemilik syarikat ini sendiri dan ditambah nilai
dengan gabungan perkataan ‘delicious’ iaitu sedap. Beberapa cadangan logo
diberikan untuk penilaian daripada jenis logotype, emblem, dan logo kombinasi.
Melalui proses ini, logo yang dipilih diperkembngkan lagi kepada beberapa
kemungkinan rekaletak, visual dan warna sebelum dipilih sekali lagi sebagai
logo akhir. Selain logo, syrarikat ini juga membuat rekaan beg plastik, identiti korporat dan sticker untuk ditampal pada pembungkusan roti.
No comments:
Post a Comment