Saturday, 29 December 2012

Corat - coret 9 : Logo Kedai Roti / 'Bakery'


Logo yang direka pada sekitar tahun 2005 ini adalah untuk sebuah kedai roti / bakery. Syarikat yang dibangunkan pada 2003 sebelum ini tidak mempunyai logo dan hanya menggunakan nama syarikat pada kesemua bahan promosi mahupun identiti korporatnya. Apabila mendapat tugasan ini, perkara pertama yang difikirkan adalah konsep rekaan logo yang mana ia harus bersesuaian dengan nama syarikat ini dan harus memberikan gambaran perkhidmatan yang disediakan. Pada mulanya, logo direka dengan konsep yang kontemporari dan ceria tetapi apabila mula berkembang dan dipersetujui pelanggan, ia masih mengekalkan konsep yang sama tetapi dengan tone yang lebih elegen.


Perkembangan dan perubahan konsep logo dari awal hingga ke logo akhir


Berdasarkan latar belakang syarikat, syarikat ini mendapat nama bersempena dengan nama pemilik syarikat ini sendiri dan ditambah nilai dengan gabungan perkataan ‘delicious’ iaitu sedap. Beberapa cadangan logo diberikan untuk penilaian daripada jenis logotype, emblem, dan logo kombinasi. Melalui proses ini, logo yang dipilih diperkembngkan lagi kepada beberapa kemungkinan rekaletak, visual dan warna sebelum dipilih sekali lagi sebagai logo akhir. Selain logo, syrarikat ini juga membuat rekaan beg plastik, identiti korporat dan sticker untuk ditampal pada pembungkusan roti.


No comments:

Post a Comment