Dibawah berupa contoh bagaimana untuk menganalisa logo. Pada masa kini, rujukan rekaan logo amat mudah, capaian internet memungkinkan segala input yang ingin dicari lebih cepat. Walaubagaimanapun, rujukan yang banyak tidak menajamin logo yang bermutu sekiranya tidak dinilai dan dianalisa dengan baik. Rujukan dan analalisa logo adalah penting dalam memberi gambaran dan idea rekaan logo yang akan dibuat serta untuk mencari kelainan dengan apa yang telah ada / digunakan oleh pesaing mahupun syarikat lain.
Terdapat beberapa kriteria dalam menganalisa logo seperti penggunaan warna (colour usage), bentuk logo (shape), konsep & tema yang digunakan (Concept & theme), tipografi yang digunakan, subjek yan digunakan pada logo dan aspek formalistik. Dalam menganalisa tipografi, jenis huruf yang digunakan bukanlah ciri utama yang dicari tetapi lebih kepada bagaimana huruf yang digunakan pada logo seperti tebal atau tidak sesuatu huruf, saiz huruf, susun atur huruf dan 'legibility' iaitu boleh atau tidak perkataan sesuatu perkataan pada logo dibaca. Formalistik aspek pula biasanya menekankan kepada susun atur logo, keseimbangan logo iaitu simetri atau tidak (assymetrical), kontras warna dan tone atau mood yang ingin dismpaikan kepada audien.
No comments:
Post a Comment