Thursday 31 January 2013

Nota 11 : Warna Korporat

Selain tipografi, bentuk logo dan tagline, warna merupakan komponen penting dalam membentuk identiti korporat. Pemilihan warna yang tepat adalah asas kepada pembinaan jenama yang berkesan. Ini kerana warna memberi gambaran ‘rasa’ dan hubungkaitnya dengan perkara tertentu. 

Setiap warna yang dipilih memberi impak rangsangan emosi serta mewakili sesuatu identiti.  Walaubagaimanapun, pemilihan warna juga tidak seharusnya memberi gambaran yang salah terhadap sesuatu budaya, agama mahupun sensitiviti sesuatu masyarakat ( psikologi, psisiologi & sosiologi )

Kaedah mengenalpasti warna yang sesuai untuk dijadikan warna korporat adalah seperti dibawah :

-       Apakah warna yang memberi gambaran personaliti jenama (brand personality) anda ?
-       Apakah warna yang sesuai dengan ciri-ciri produk atau servis yamg ditawarkan?
-       Apakah warna yang digunakan pesaing?

Dengan menjawab persoalan diatas, warna yang memberi personaliti tersendiri akan memberikan tanggapan yang tepat kepada yang melihat (golongan sasaran). Malah, warna yang unik dan lebih menonjol daripada pesaing adalah kekuatan sesuatu jenama itu kerana ia menjelaskan ‘perbezaan’. Malah penggunaan warna yang betul memungkinkan sesebuah jenama itu menjadi terkenal & mudah diingati / mudah dikaitkan.

Contoh warna & jenama / syarikat yang menggunakannya


Beberapa contoh penggunaan warna & jenama / syarikat yang menggunakannya beserta maksud warna

Sebelum memilh warna-warna yang tepat sebagai warna korporat dalam membentuk sistem korporat identity, perkara dibawah juga perlu diteliti sebagai ‘tips’ yang berguna :

-       Memberi gambaran mesej yang positif
-       Memberi gambaran ruang lingkup kerja
-       Boleh dan sesuai diaplikasi dalam pelbagai medium (baju korporat, sistem papan tanda.. etc)
-       Kontras dan kombinasi warna yang sesuai

Dengan beberapa kaeadah pemlilihan warna yang diterangkan diatas dan diaplikasi dengan betul, kita akan dapati pemilihan warna-warna ini seharusnya memberi impak kepada pembacaan (legibility),  eye catchy, berkesan menarik perhatian dan lebih berkesan sekiranya ia dapat dilihat walau pada waktu malam terutamanya jika ia melibatkan rekaan papan tanda dan media pemasaran.

* Warna korporat tidak semestinya menggunakan warna logo yang mana ia boleh dipilih berdasarkan kesesuaiannya aplikasinya dengan logo. Ini kerana jika logo yang menggunakan warna yang minimal tentu sukar untuk dikembangkan menjadi satu sistem identiti yang besar. Warna korporat selain daripada warna logo biasanya dipilih berdasarkan warna pada elemen grafik @ elemen sokongan (graphic element @ supporting element) sesuatu rekaan identiti. Dibawah terdapat beberapa contoh penggunaan warna korporat pada sistem korporat identiti.

Contoh perbezaan penggunaan warna korporat

Contoh penggunaan warna korporat yang menggunakan warna logo

Contoh penggunaan warna korporat yang dipilih selain daripada warna logo (cth 1 : warna logo : keemasan & cth 2 : warna logo adalah hitam sahaja )




Untuk lebih pembacaan, anda juga boleh melayari : 

1 comment:

  1. Merkur 34c Double Edge Safety Razor
    Merkur 34C kadangpintar Double Edge 바카라 Safety Razor Features an elegant chrome finish and a chrome finish finish. Rating: 5 · 메리트 카지노 주소 ‎2 reviews · ‎$34.95 · ‎In stock

    ReplyDelete