Selain tipografi, bentuk logo dan tagline, warna merupakan
komponen penting dalam membentuk identiti korporat. Pemilihan warna yang tepat adalah asas kepada pembinaan jenama yang
berkesan. Ini kerana warna memberi gambaran ‘rasa’ dan hubungkaitnya dengan perkara tertentu.
Setiap warna yang dipilih memberi impak rangsangan emosi serta
mewakili sesuatu identiti.
Walaubagaimanapun, pemilihan warna juga tidak seharusnya memberi gambaran
yang salah terhadap sesuatu budaya, agama mahupun sensitiviti sesuatu
masyarakat ( psikologi, psisiologi & sosiologi )
Kaedah mengenalpasti warna yang sesuai untuk dijadikan warna korporat adalah seperti
dibawah :
- Apakah
warna yang memberi gambaran personaliti jenama (brand personality) anda ?
- Apakah
warna yang sesuai dengan ciri-ciri produk atau servis yamg ditawarkan?
- Apakah
warna yang digunakan pesaing?
Dengan menjawab persoalan diatas, warna yang memberi
personaliti tersendiri akan memberikan tanggapan yang tepat kepada yang
melihat (golongan sasaran). Malah, warna yang unik dan lebih menonjol daripada pesaing adalah
kekuatan sesuatu jenama itu kerana ia menjelaskan ‘perbezaan’. Malah penggunaan warna yang betul memungkinkan sesebuah jenama itu menjadi terkenal & mudah diingati / mudah dikaitkan.
Beberapa contoh penggunaan warna & jenama / syarikat yang menggunakannya beserta maksud warna |
Sebelum memilh warna-warna yang tepat sebagai warna korporat
dalam membentuk sistem korporat identity, perkara dibawah juga perlu diteliti
sebagai ‘tips’ yang berguna :
- Memberi
gambaran mesej yang positif
- Memberi
gambaran ruang lingkup kerja
- Boleh
dan sesuai diaplikasi dalam pelbagai medium (baju korporat, sistem papan tanda.. etc)
- Kontras
dan kombinasi warna yang sesuai
Dengan beberapa kaeadah pemlilihan warna yang diterangkan diatas
dan diaplikasi dengan betul, kita akan dapati pemilihan warna-warna ini
seharusnya memberi impak kepada pembacaan (legibility), eye catchy, berkesan menarik perhatian dan lebih berkesan
sekiranya ia dapat dilihat walau pada waktu malam terutamanya jika ia
melibatkan rekaan papan tanda dan media pemasaran.
* Warna korporat tidak semestinya menggunakan warna logo
yang mana ia boleh dipilih berdasarkan kesesuaiannya aplikasinya dengan logo.
Ini kerana jika logo yang menggunakan warna yang minimal tentu sukar untuk dikembangkan menjadi satu sistem identiti yang besar. Warna korporat selain
daripada warna logo biasanya dipilih berdasarkan warna pada elemen grafik @
elemen sokongan (graphic element @
supporting element) sesuatu rekaan identiti. Dibawah terdapat beberapa contoh penggunaan warna korporat pada sistem korporat identiti.
Contoh perbezaan penggunaan warna korporat |
Contoh penggunaan warna korporat yang menggunakan warna logo |
Contoh penggunaan warna korporat yang dipilih selain daripada warna logo (cth 1 : warna logo : keemasan & cth 2 : warna logo adalah hitam sahaja ) |
Untuk lebih pembacaan, anda juga boleh melayari :
Merkur 34c Double Edge Safety Razor
ReplyDeleteMerkur 34C kadangpintar Double Edge 바카라 Safety Razor Features an elegant chrome finish and a chrome finish finish. Rating: 5 · 메리트 카지노 주소 2 reviews · $34.95 · In stock