Saturday 2 February 2013

Nota 12 : Warna korporat n logo

Disini saya sertakan beberapa contoh penggunaan warna korporat dan warna logo korporat . Warna korporat logo biasanya akan menjadi warna utama pengenalan kepada sesuatu sistem identiti korporat walaubagaimanapun terdapat juga penggunaan warna kedua (secondary color / supporting color) yang menjadi sebagahian warna korporat sesuatu sistem identiti korporat (seperti contoh dibawah). Seperti nota sebelum ini, warna-warna ini dipilih berdasarkan kesesuaian sesuatu rekaan itu dengan logo mahupun servis/produk yang ditawarkan. Sekali gus ia banyak digunakan pada elemen-elemen  sokongan @ elemen grafik khusus untuk sesuatu identiti korporat. Untuk lebih kefahaman, beberapa contoh dibawah boleh dijadikan rujukan:


Contoh logo yang hanya menggunakan 2 warna tetapi mempunyai 3 warna korporat ( penggunaannya perlu dinyatakan di dalam korporat manual)

Contoh logo satu warna yang menggunakan warna kedua (secondary color) sebagai warna korporat dan ia perlu dinyatakan dimana ia digunakan ( didalam korporat manual )

No comments:

Post a Comment