Bab penting dalam manual korporat adalah garis panduan logo atau 'logo guidelines' yang mana ia menceritakan dengan jelas mengenai logo syarikat daripada rasional hinggalah kepada perbandingan logo syarikat dengan pesaing. Ia memberi panduan yang jelas terhadap logo syarikat supaya dapat menjaga 'brand mark' sesuatu syarikat tanpa cacat cela. Dibawah adalah contoh 'logo guideline' yang dapat memberikan gambaran / contoh untuk dikongsi ....
Mukasurat pertama dimulakan dengan pengenalan fungsi manual korporat dan sedikit latar belakang syarikat |
Mukasurat 2 & 3 pula memerikan gambaran jelas mengenai rasional logo dan menceritakan serba sedikit subjek yang digunapakai selain penggunaan war serta mukahuruf yang betul |
Mukasurat 4 & 5 pula menggariskan warna dalam variasi yang dibenarkan serta kaedah penggunaan logo yang betul |
Mukasurat 6 & 7, amat penting dalam memberi panduan skala logo yang betul menerusi skala logo yang boleh digunapakai serta dalam bentuk graf |
Mukasurat akhir pula memberikan gambaran mengenai kesesuaian serta perbezaan logo syarikat dengan syarikat sedia ada |
Walaubagaimanapun, susun atur korporat manual adalah berbeza begitu juga dengan informasi yang disampaikan mengikut keperluan. Informasi atau garis panduan juga berbeza-beza mengikut kehendak / keperluan logo dna juga kehendak pelanggan atau pereka. Dibawah adalah contoh yang sedikit berbeza dengan contoh diatas bagi mukasurat 4 & 5 yang mana, ada sesetengah syarikat yang tidak mahu logo mereka digunakan secara skala kelabu / 'greyscale' dan ada syarikat yang membenarkan 'ikon' pada logo mereka digunakan tanpa nama syarikat atau 'wording'.
No comments:
Post a Comment