Monday 17 September 2012

Nota 4 : Rasional Logo


Dalam membentangkan sesuatu rekaan logo, rasional yang disertakan / dibentangkan adalah amat penting dalam memberi sokongan serta penilaian sesuatu logo. Logo adalah salah satu rekaan bersifat komunikasi yang mana setiap warna, rekaletak, bentuk, subjek serta tulisan yang digunapakai haruslah mewakili sesuatu jenama / syarikat itu.

Seringkali logo yang direka hanya difikirkan bentuknya sahaja walhal mengenali sesuatu jenama / syarikat itu dahulu adalah amat penting seperti visi, misi, objektif atau tujuan sesuatu logo itu. Melalui kajian-kajian yang mendalam dalam memahami sesuatu jenama / syarikat itu, bentukan logo akan menjadi lebih mudah kerana pereka telah ‘faham’ dan ‘kenal’ dengan kajian kes. Melalui kajian sebegini, permasalahan dapat dikenal pasti dengan jelas lebih-lebih lagi jika membuat rekaan semula / ‘re-design’ sesebuah logo itu.

Dalam membuat rasional logo, ada beberapa kriteria atau perkara yang perlu diketengahkan untuk pemahaman serta meyakinkan pihak lain. Pada kebiasaannya, rasional logo dibahagikan kepada dua bahagian :

1)    Bahagian pertama memberi keterangan logo secara umum yang mana pada bahagian ini, aspek formalistik, konsep, tema dan ‘tone’ yang ingin disampaikan dijelaskan. Malah kadangkala, golongan sasaran logo juga perlu diterangkan secara spesifik.
2)    Manakala bahagian  kedua pula dipecah-pecahkan mengikut rekaan logo seperti subjek logo, bentuk logo dan tulisan yang digunapakai. Malah terdapat juga yang dipecahkan mengikut warna.
                         * seperti contoh yang diberikan




Dalam memberi keterangan pada logo, adalah amat penting dalam memberikan input yang jelas dan mudah difahami selain berkait rapat dengan sesuatu jenama / syarikat itu dan apa yang penting adalah bagaimana perbezaan logo yang direka berbanding pesaing ataupun logo yang telah sedia ada.

Logo ini direka pada tahun 2005 untuk ‘saloon’ yang terletak di JB selain daripada ‘stationery set’ dan iklan.

Logo ini direka pada tahun 2004 untuk pertandingan logo Pelancongan Melaka’ dan mendapat tempat kedua : )    

No comments:

Post a Comment