Thursday 20 September 2012

Nota 5 : Logo Syarikat & Logo Produk


Logo sememangnya berfungsi sebagai tanda pengenalan atau identity kepada suatu produk mahupun syarikat. Ia adalah isyarat wujudnya perbezaan antara sesuatu syarikat atau produk dengan yang lain tidak kira dari segi bentuk, warna, mukahuruf atau subjek logo walupun sesuatu jenama atau syarikat itu menjual /  memberikan servis yang sama.

Perbezaan ketara antara dua logo ini adalah penggunaan perkataan atau mukahuruf yang ada pada logo yang mana jika bercakap mengenai logo sesuatu jenama produk ia haruslah hadir dengan huruf / ‘wording’ @ nama sesuatu jenama itu. Walaubagaimanapun, jenama yang telah dikenali ramai seringkali hadir tanpa mukahuruf atau nama produk kerana pengguna telah dididik melalui ikon yang mewakili sesuatu jenama itu seperti nike dan adidas.


Berbeza dengan logo syarikat, ia boleh hadir secara ikon / symbol sahaja, mukahuruf sesuatu jenama sahaja atau kombinasi antara keduanya ( ikon dan juga mukahuruf). : Seperti contoh pada logo nestle dibawah.


Untuk lebih jelas, logo syarikat kebiasaannya lebih dikenali sebagai logo korporat yang mana logo ini menjurus kepada operasi sesuatu syarikat itu. Manakala logo produk pula adalah logo yang diletak pada pembungkusan yang mewakili produk yang dijual oleh sesuatu syarikat. Bagi syarikat-syarikat besar yang mempunyai pelbagai jenama produk, ia akan mempunyai pelbagai jenis logo produk seperti syarikat nestle yang mengeluarkan pelbagai jenama / produk seperti milo, Nescafe,maggi, kitkat dan sebagainya. Oleh itu, pada kebiasaanya logo syarikat akan disertakan pada pembungkusan juga disamping logo jenama / produk walaupun pada kadar yang lebih kecil sebagai tanda pihak pengeluar / identity pengeluar. Dengan kata lain, logo syarikat adalah ibu kepada logo-logo jenama /produk yang boleh dinggap sebagai anak-anak.

Logo Nestle ini jika diteliti mempunyai 3 kaedah penggunaaanya, 1) logo penuh (kombinasi simbol n mukahuruf) 2) Logo berserta slogan 3) Mukahuruf sahaja : untuk memudahkan aplikasi pada jenama-jenama produk keluarannya

Oleh itu, jika dinilai dengan mata kasar, logo jenama / produk ini lebih ‘fancy’ dengan penggunaan warna yang lebih pelbagai tidak seperti logo sesebuah syarikat yang seperti kita tahu perlu lebih praktikal dari segi penggunaan warna, kadar penggayaan (stylization) dan sebagainya kerana ia tidak boleh direka untuk mewakili satu jenama / produk sahaja tetapi menyeluruh. Apa yang penting dalam mereka logo jenama / produk ini adalah nama ia yang direka menggunakan mukahuruf yang dapat mewakilinya sebagai satu identity dan berbeza dengan mukahuruf-mukahuruf jenama pesaing yang lain.

Dalam satu jenama, terdapat pula rangkaian produk seperti kajian kes Milo : Beberapa sub-produk yang menggunakan jenama yang sama tetapi dengan penambahan 'wording' mengikut kategori seperti Milo Fuze, Milo Sejuk, Milo Nugget & sebagainya.

Ada juga yang kadangkala keliru dengan adakah perlu ‘subject matter’ dalam membuat logo jenama? Seperti sedia maklum, buat dahulu rujukan logo berkaitan produk / servis yang sama untuk mengetahui aliran sesuatu logo itu dan melaluinya, penilaian dapat dibuat dengan mudah untuk menggunakan subjek pada sesuatu logo jenama itu mahupun tidak perlu.

No comments:

Post a Comment